onsdag 30 september 2009

Idag fick vi en extrautgåva av "Vårdguiden" som Stockholms läns landsting förser oss med med jämna mellanrum. Den här extraguiden handlar bara om SVININFLUENSAN. Informationen i den är "granskad och godkänd av landstingets experter". Det ska väl ge förtroende, kan jag tänka mig.
Jag lärde mig vidare att jag hör till en s.k. riskgrupp. Jag är alltså en riskperson! Jag kommer att bli vaccinerad först! Redan i början av oktober. Det ni! Jag ombeds att omgående kontakta min behandlande läkare för vaccinering.
Undrar vad de säger på Vidarkliniken när jag ringer? Syster Jane får väl inte annat att göra än att ge sprutor, kan jag tänka.
Nåja, jag hade faktiskt tänkt att ta en spruta denna gång. Annars har jag alltid sagt att jag tar problemet när det kommer. Influensa har jag haft två gånger i mitt liv, så jag har väl någon slags motståndskraft mot den. Men den här ska ju vara så annorlunda och farlig, om man ska tro massmedia och nu även sjukvården.
Ändå kan jag inte låta bli att reta mig på tonen i denna extrabilaga. Visserligen står det på ett ställe att främsta skälet till massvaccinationen är att ge alla personer ett fullgott skydd, så att de slipper bli sjuka och ibland även dödssjuka.
Men på ett annat ställe sägs det klart och tydligt att man är mest rädd för att samhället ska stanna, om många blir sjuka samtidigt. Det kan jag i och för sig förstå, men om man sedan skriver: "Genom att tacka ja till vaccin skyddar du både dig själv och andra från att bli smittade."
Det är nu jag får svårigheter. Vad menar de? Är det min förbannade plikt att låta vaccinera mig eller vad? Vad händer om jag säger nej? Blir jag stämplad som en oansvarig person som med berått mod vill smitta sina intet ont anande medmänniskor? Kommer myndigheterna att hålla koll på vem som har vaccinerat sig och vem inte? Man ska ju visa sin legitimation när man kommer för att få sin spruta. Blir man registrerad som god samhällsmedborgare? Lite som "storebror ser dig" är det, tycker jag. Och det tycker jag inte om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar