måndag 7 september 2009

Efter en hel sommars funderande har jag nu ÄNTLIGEN helt klart för mig hur jag ska lägga upp mina skolsamlingar i höst. Det är UNDERBART! Nu måste bara en del av manuset ner på papper som stöd för mit sviktande minne. Sen så kan de komma!

De senaste dagarna har jag funderat mycket över utbildningar och vilka svårigheter det finns för ungdomar idag att hitta, komma in på och sedan fullfölja en utbildning.
Det är inte nog med att de först måste ha MVG i nästan alla ämnen för att kunna komma in på en bra utbildning (och detta gäller inte bara läkar- eller psykologlinjen) utan sedan måste de plugga hårt för att få behålla sina studiemedel. Studielån får man bara en begränsad tid, så hur de styrande har tänkt sig att man ska klara ett femte år på en lång utbildning, förstår jag inte.
Att byta från ett universitet till ett annat är inte heller att rekommendera, då en senare arbetsgivare tittar på detta och man då har sämre chanser till ett fast jobb. Det är tuffa tider och tuffare ser det ut att bli. Studentliv med rikt umgänge och spex kan man glömma i dagens läge!
Nu kan man tänka sig att detta avskräcker många från att över huvudtaget söka in till en utbildning. Men det är inte heller så smart! Utan utbildning har man idag mycket sämre chanser till ett arbete än man hade för 10 - 20 år sedan.
Vad ska en ung människa göra, jag bara frågar!

Vilken lyx att kunna gå ut i sin trädgård och plocka frukt och grönsaker! Plommon i massor, vindruvor i växthuset, söta och goda, tomater och gurkor. Snart kommer även päronen. Vi lever i överflöd. Idag bytte jag vindruvor med grannfrun. Hon fick gröna av mig och jag röda av henne.
Även det en lyx, att ha grannar som man kan ha detta otvungna umgänge tvärs genom häcken med!

Dessutom har jag, efter några års motstånd, upptäckt vilken fantastisk möjlighet facebook ger att få och behålla kontakten med släkt, vänner och bekanta. Med mycket liten insats kan man visa att man tänker på dem och bryr sig om dem. Heder åt den som kom på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar