måndag 28 september 2009

28 september, 16 plusgrader, sol och fullgjort arbete. Klockan är 14.30, nu ska jag passa på att njuta. Kan det bli bättre. Höstfärgerna sprakar, svampen växer fortfarande och om man inte är allt för nogräknad kan man även plocka blåbär (man får leta!). Frukosten är alltså räddad några dagar till.

Jag har läst ut Lars H. Gustafssons senaste bok "Gå med dig". Den hade sina poänger, men jag tyckte att hans personliga sorg lyste igenom för mycket. Boken är väl en del i hans sorgearbete, men de tidigare böckerna tyckte jag bättre om. Den här blev för personlig. Då är Stefan Einhorns bok "Medmänniskor" mer givande.
Stefan Einhorn har ju kommit ut med en ny bok, "Vägar till visdom". Den är ingen "mysbok" som man läser från pärm till pärm. Nej, här får man vara klarvaken och koncentrerad för att hänga med i de kloka, men ibland väl akademiska utläggningar som boken utgör. Den kommer nog att ta lång tid att läsa!
Efter att ha skrivit en del haikudikter känner jag att jag måste få ordning på dem. Jag får nog lägga upp dem i en extra fil. Kanske kan jag ta bilder som passar till? Det vore kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar