lördag 19 september 2009

Kan någon förklara teknikens hemligheter för mig?
Fyra dagar i rad har jag kopplat ihop PC och projektor på exakt samma sätt varje gång. Jag har startat båda på exakt samma sätt och klickat på samma knappar i samma turordning (har nämligen en checklista att gå efter). Men alla gånger kom det upp olika resultat. En gång fungerade allt perfekt, med skärmbild och rätt ordning på bilderna i bildspelet. En gång kom bilderna i en ordning jag inte har lagt upp. En gång fick jag ingen skärmbild, men turligt nog bild på duken. En gång fick jag mickla länge och väl för att få bild på duken, på skärmen fanns allt i perfekt ordning.
Eftersom de flesta lärare som kommer med sina klasser, för att se på detta bildspel, är kvinnor i min ålder (eller i alla fall nästan) så har jag inte mycket hjälp att hämta där. Den unge, manlige lärare som fick igång bildspelet så att det även visades på duken, gjorde samma fel som alla s.k experter. Han knappade lite här och lite där, samtidigt som han pratade. Och som vanligt fattade jag ingenting.
Mera tur nästa omgång önskar jag mig hett!

Sol och värme. Lördagen 19 september. Även om vissa skyller vädret på klimatförändringen (vilket i för sig kan vara sant) så njuter jag i fulla drag. Varje dag som håller kylan och höstrusket stången, är guld värd. För att tala om guld. Björklöven håller på att bli gula. Om några dagar lyser de som guld mot den klarblåa hösthimlen. Det är även det något att fröjdas åt.

Dagens haiku:

Plötsligt kom tiden
mellan himlen och jorden,
då världen syntes fri.

Karla Sand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar