onsdag 18 januari 2012


Mat

Eftersom det blev lite stressigt i morse med snabbutryckning till Stockholm för att hämta barnbarnen, så blev det också stressigt med lunchen. Vad hittar man på i all hast? "Klimpsoppa" blev svaret. Klimpsoppan är legendarisk i vår familj. Ursprungsreceptet finns i min skolkokbok och heter "Griessnockerlsuppe". De vuxna barnen älskade denna soppa, det var för övrigt den enda soppan de älskade och nu blev det barnbarnens tur att smaka på denna kulinariska läckerhet. Walter hjälpte till att trilla bollarna, och Alma var den som fick smaka först. Man kan lugnt påstå, utan överdrift, att det blev succé! Båda barnen åt tre portioner var!
Mat, vårt dagliga bröd. Livsviktig tillförsel av näring men också ren njutning. Att laga god mat av närodlade och ekologiska varor känns väldigt bra. Att resultatet sedan uppskattas, som här idag, ger en extra bra känsla.

2 kommentarer:

  1. I mitt barndomshem i Umeåbygden åt vi klimpmjölk. En slags soppa. Kan det vara ungefär samma maträtt? Den tillagades med goda klimp nerfällda i uppkokt mjölk smaksatt med smör, salt, lite socker och kanelstång. Var verkligen gott med en skinksmörgås till.
    I min familj ville jag inför denna maträtt som lunch varje "skottårsdag" - men familjen vägrade. Underligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är nog något helt annat. Klimpen i mitt recept utgörs av smör, ägg och mannagryn som kokas i buljong. Yngsta dottern svarade en gång när storebror ringde och ville ha receptet: Du kokar buljongen och sen lägger du ner klimpen." Så lätt är det!
      Men ditt recept låter onekligen väldigt gott och barnvänligt.

      Radera