tisdag 10 januari 2012


Fruktstund

Det sägs att vi människor, eller åtminstone vi nordbor, känner ett sug efter fet och näringsrik mat under vinterhalvåret. Det skulle vara därför vi har denna excess av onyttigheter på julbordet. Det förklaras med att vi, förr tiden, behövde allt detta för att kunna skydda oss mot den hårda kylan.
För egen del stämmer detta väl från november till mitten av januari. Jag frossar i gräddsåser, sötsaker, och stabbiga måltider. Själen mår bra av detta extra tillskott av energi, även om energin inte alltid räcker till att vara aktiv. Snarare tvärtom! Men sen kommer, tillsammans med ljuset, suget efter nyttigheterna. Lätt mat, frukt och grönsaker. Bara tanken får det att vattnas i munnen på mig. Mest påtagligt är suget efter frukt och bär. Vilken välsignelse att vi numera kan få tag i alla dessa ljuvligheter året om!

Nu ska jag gå en välbehövlig promenad genom vår skog och därefter ska jag ha, ja vad? Jo, en fruktstund!

2 kommentarer:

  1. Bilden gav mig associationer till Sverkers program igårkväll om kostens betydelse för hälsan.
    Mera frukt och grönsaker och mindre socker och fett.
    Hoppas din promenad var angenäm.
    Vi har oå tagit en långpromenad - skönt!

    SvaraRadera
  2. Promenaden i solsken var underbar och äpplet och apelsinen efteråt likaså!

    SvaraRadera