lördag 24 oktober 2009

Sömnlösa nätter! Vad ska man använda dem till?
Ett sätt är att läsa. Ett annat är att surfa på nätet. Ett tredje är att försöka få till stånd något vettigt inlägg på sin blogg. Ett fjärde är att dricka varm mjölk med honung.
Alla sätten är bra utom de dåliga. Men meningen med alla måste ju vara att man ska bli så trött att man kan sova. Jag får försöka med alla fyra sätten och se om något fungerar.

Jag har börjat att förbereda resan till Budapest. Det är ju inte mycket man behöver, men ändå. Jag är annars den typen som packar minuterna innan avresa, rafsar bara ihop det mest nödvändiga. Denna gång har jag gjort diverse inköp för att komplettera garderoben. Väderprognosen för Budapest vecka 44 är lovande. Omkring 15 - 20 grader mitt på dagen. Det kommer att göra gott i mina leder. De tål nämligen inte kyla. Och jag har redan frusit denna höst så det räcker för ett bra tag framåt. Tyvärr vet jag ju att det kommer mer.

Det är märkligt hur färger kan lysa upp sin omgivning. Denna höst har höstfärgerna mest gått i gult. Det fanns inslag av rött, men inte alls som annars. Men gult! I alla nyanser. Och luften runtomkring allt detta gula känns lätt och ljust, trots dimma och regn och halvmörker.
Vi behöver färgerna i vår omgivning. Det är kanske en av orsakerna till värför nordbor blir deprimerade under vinterhalvåret. Vi saknar färgerna också och inte bara ljuset.
För några år sen var vi på resa i Norge och besökte då ett bygdemuseum. Där hängde en bonad i många gula nyanser på väggen. Guiden berättade att man mycket medvetet använde sig av den gula färgen för att "lysa" upp inomhus. Speciellt under den mörka årstiden. Ett sätt att både spara ljus men också för att må bättre. Så fram för mera gult!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar