lördag 3 oktober 2009

Löpsedeln på någon av kvällstidningarna förkunnar idag med stora bokstäver: "Nu kommer iskylan!" Det låter olycksbådande, ovanligt, värt att markeras. Visserligen har SMHI spått sämre väder och eventuellt snö norröver, men vad är så konstigt med detta? Brukar inte den första snön komma så här års i norr? Och brukar vi inte få några höststormar söderöver i oktober?
Jag tror att det är nyhetstorka. Nu när svininfluensan inte har slagit till som det sas, och folk i allmänhet inte bryr sig om jordbävningar och tsunamis om inte svenskar är inblandade, så måste de sälja lösnummer på vädret. Det kallar jag för verklig journalistik!

Själv hann jag faktiskt med gräsklippning, bortplockning av trädgårdsmöbler, blomplockning samt dammsugning innan regnet kom. Det är en hel del för en lat lördag!

Så nu myser jag framför brasan. Enda smolken i bägaren är att parabolen inte fungerar när det regnar och då kan jag inte se på tysk TV. Annars hade ett romatiskt tyskt drama suttit som pricken över i:et.

Pelargoner är underliga blommor. De blommar som mest och praktfullast nu, när jag ska ställa in dem. Jag har ju inte hjärta till det! Vad ska jag ta mig till? Inte kan jag sätta kniven i dem och beskära dem när de är så vackra! Och att bara ställa in dem i förrådet känns inte heller rätt. Jag får helt enkelt sova på saken och se om jag kommer på någon bra idé i sömnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar