tisdag 13 oktober 2009

I morgon ska jag börja med underställ i ylle!

Idag har jag frusit hela långa dagen! Tårna tinade inte förrän sent i eftermiddags. Axlarna är fortfarande stela och ömmande, då hjälper varken yllekofta, yllesjal, vetekudde eller bastubad!
Egentligen var det inte kallare än tidigare dagar. Vi har ju t.ex. haft nattfrost och annat elände och det var det inte i morse. Men blåsten idag var isande kall. Det t.o.m. luktade snö. Och på sina håll kom det några flingor.
Det är dags att börja vinterlivet helt enkelt, med vantar och mössa och halsduk och "getstrumpor" och stövlar och dunjacka och, och, och. När jag ska bylsa på mig all denna utstyrsel för att gå ut i skogen, blir jag svettig redan innan jag kommit utanför dörren.
Om man ska gå efter den gamla bondepraktikan så ska en höst med många rönnbär ge en extra kall vinter. Jag hoppas innerligt att detta inte stämmer för i höst har det varit ovanligt gott om rönnbär och en sträng vinter är inget jag längtar efter just nu.

1 kommentar:

  1. Roligt att hitta din blogg! Nu har jag läst en del av dina inlägg och jag kommer tillbaka snart igen. Detta tack vare att Anna Anka någon gång i framtiden antagligen blir änna änka.//Lotta

    SvaraRadera