lördag 21 november 2009

Vilken dag!
Jag vaknade vid halvåttatiden och såg direkt att det skulle bli en vacker dag. Jag hör till den minoritet bland människorna som aldrig drar ner en rullgardin. När jag vaknar vill jag se om det är ljust eller mörkt ute, bra eller dåligt väder. Efter frukosten och korsordet upplevde jag SOLUPPGÅNGEN. Vad jag har längtat! Idag kom den. Av bara farten författade jag en haikudikt om det. Bra saker måste dokumenteras!

Eftersom äldsta dottern tydligen delade min känsla och också längtade ut i ljuset så planerade vi för en dag i solen. "Svampmannen" och hunden gav sig iväg ut i skogen. De är räds minsann varken viltsvin eller lömska jägare. Själv tillbringade jag ett par timmar tillsammans med barn och barnbarn i trädgården. När det blev lunchdags tyckte svärsonen att det skulle smaka gott med grillad korv. Visst, jag kunde se poängen. 10 plus, strålande sol, glada barn, trevliga släktingar. Ja, varför inte. Vi hör till de slarviga familjerna som inte ställer in grillen när man skruvar tillbaka tiden. Den står på altanen året om. Så det var då definitivt inget omak att plocka fram den, tända och sedan grilla korv och ÄTA UTE. Det ni, 21 november! Snart är det jul. Vi kanske ska planera för beachparty då.

Svampmannen och hunden återvände med två liter finfina, gula kantareller. Så i morgon blir det fläskfilé under ett täcke av gräddstuvade kantareller i ugn. Har dock inte bestämt vad som ska bli tillbehör.

Sådana lördagar önskar jag mig, och alla andra människor, många av. Även om klimatändringen är ett faktum och jag normalt gör så gott jag kan för att motverka den, så kan jag bara glädjas och njuta i fulla drag av sådana dagar.

I morgon är jag bjuden på tapasbrunch som går under namnet "vägra vinter". Låter både gott och lagom uppkäftigt. Men jag får nog stanna hemma denna gång. Jag är så ädel och lämnar platsen åt yngsta dottern. Vi fick visserligen en inbjudan båda två, men vem vill gå på något sådant med sin mamma. Så det blir en lugn förmiddag hemma för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar