torsdag 5 november 2009

En gråkulen och blöt dag är till ända. Det till och med snöade en stund. Men ingenting som låg kvar. Det var bara kallt och blött.
Idag träffade jag sista gruppen sexåringar för att prata om döden och himmelriket. De hade många fina tankar, helt oförstörda av vuxnas tillrättalägganden. I alla fall vad jag kunde uppfatta det som. Hela den årskullen är hur mysig som helst.
Jag undrar ofta över vad det är som gör att vissa årskullar blir odrägliga redan i förskoleåldern och andra förblir mysiga ända upp i tonåren.
Naturligtvis har det med starka ledarfigurer i grupperna att göra. Ibland är det de goda som är starka och ibland de mindre goda. Men det är något mer än så. Och det är nog mer invecklad än så också.
Nästa vecka börjar förberedelserna inför skolans julspel. Det ryktas att ingen vill spela Maria. Men hittills har det alltid gått att hitta någon som törs. Jag förstår inte varför det skulle vara så pinsamt att spela just den rollen. Förmodligen tycker de att det är jobbigt att spela gravid. En jobbig ålder det där! Själv skulle jag ha svårast för rollen som ängel. Detta för att jag är så föga änglalik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar