fredag 1 juni 2012

Sommar och sol?

Första juni, sommarens början. Igår skrev Wij trädgårdar i sin blogg: Upplev dofterna i en "nyregnad" trädgård. Magiskt! Jag var ute, snabbt som ögat, för att vattna i växthuset, så jag vet. Jo, det doftar! Men om jag vill kalla det magiskt vet jag inte! Det känns mest ruggigt och otrevligt och inte alls så somrigt som man önskar sig det. Därför tog jag extra lång tid på mig med korsordet i morse. Där var en av frågorna den om ekollonets användningsområden.
Det googlade jag på. Och hör och häpna, det finns massor av användningsområden! Här kommer några: Bröd, Kaffesubstitut, Snacks, Olja, Krydda, Dessert, Måltidsdryck, Örtte, Soppa, Sylt, Vin, Mat, Sallad, Saft/juice, Sirap, Gelé, Det hade jag ingen aning om!!! Ekollonet har likt andra nötter ett mycket högt energi- och näringsvärde och kan därför vara mycket användbara i överlevnadssituationer. Nu är ekollon mycket beska i smaken pga den höga andelen garvsyra, men de kan ätas efter att ha kokats eller rostats. Några som inte kan koka eller rosta ekollonen är våra husdjur som mer än gärna äter dem, trots beskan! Även hundar kan stoppa i sig av dem. Men å andra sidan stoppar just hundar i sig det mesta som är olämpligt! Det är den höga halten av tannin som skadar lever och njurar och som i värsta fall kan leda till att djuren dör. Nu undrar jag bara hur ekorren gör?

1 kommentar:

  1. Ja, gårdagen blev verkligen ett bakslag.
    Kallt, soligt och regnigt om vartannat.

    Men vilken fin information du ger om ekollonet.
    Som frukt, hängande på trädet, är det ett fint blickfång.

    Önskar dej en bra lördag. Hoppas både du och jag kan vara ute i våra trädgårdar.
    Jag håller också på att måla källarfönstren - på både ut- och insidor. Behövdes verkligen.

    SvaraRadera