fredag 29 juni 2012

Broder Eld

"Lovad vare du Herre
för broder Eld,
genom vilken du upplyser natten åt oss.
Skön är han, lekfull, mäktig och stark."


Broder Eld är nästan lika gammal som människan själv. Man brukar säga att den mänskliga civilisationen började då våra förfäder lärde sig att tämja elden. En "uppfinning" som förändrade livsvillkoren radikalt. Elden blev en värmekälla i bistert klimat. Den gav möjlighet till att koka maten vilket förbättrade näringsupptaget och därmed skapade förbättrad hälsa. Den fungerade som skydd mot farliga djur. Elden lyste upp natten och dunklet i grottorna och den tjänade som värmekälla vid tillverkning av verktyg och lergods.

Idag kan vi klara livet utan öppen eld. Människan har gjort fler uppfinningar som underlättar livet. Men att tända en brasa en kulen vinterdag, eller att tända den vid stranden och grilla korv över en eld ger en känsla av lugn och avkoppling. Jag kan sitta hur länge som helst och titta in i eldslågorna. Fascineras. Förlora mig fullständigt och lämna tid och rum. Ljus och värme från en sprakande eld påminner om ett brinnande hjärta, ett hjärta fyllt av värme och ljus, engagemang och hängivenhet.

Tack för broder Eld!

2 kommentarer:

  1. Karla, du har varit så produktiv, så jag har knappt hunnit dela med dej.
    Visst är broder Franciscus av Assisi som inspirerar dig?
    Tack för ELDEN - den klarar vi oss inte utan, om vi vill leva mänskligt.

    SvaraRadera
  2. Jo, det är Franciskus solsång jag försöker att fundera kring. Mässhaken inspirerade ju, eller rättare sagt solsången inspirerade barnen till bilderna på mässhaken. Jag försöker att lägga upp det i den ordning jag hade det i mina samlingar. Själva sången har en annan ordning. Men jag tror inte Franciskus tar illa upp.

    SvaraRadera