onsdag 30 maj 2012

Tulpaner

I dagens DN står det att man får gräva upp tulpanlökar i Stockholms parker och rondeller och liknande. Ett par ställen var undantagna, av säkerhetsskäl! För många bilar runt omkring, helt enkelt. Vad synd att inte Södertälje kommuns trädgårdsmästare går ut med en liknande inbjudan. Jag vet exakt vilka rondeller och planteringar jag skulle välja! I min egen bit på jorden har tulpanerna blommat över. De är fina, men finns bara i en enda färg, nämligen i eldrött! Jag längtar efter att få ha en sådan smakfullt komponerad tulpanplantering som på bilden. Mina tulpaner kommer upp lite oorganiserade på de konstigaste ställen, där jag definitivt inte har planterat dem. Till hösten, om jag får tid över, då ska jag nog planera om lite grand. Annars tänker jag idag särskilt på min mormor Alma som skulle ha fyllt 127 år, om hon hade varit i livet. Mormor, min bästa vän och mitt stöd i barn- och ungdomsåren. Med mycket livsvisdom och tålamod löste hon de flesta problem som uppstod. Hon gav inte så många goda råd, hon lyssnade och under tiden som man fick berätta om sina små och stora bekymmer, kom man oftast på en egen lösning på problemet. Då berömde hon och tyckte att just den lösningen nog var den bästa! En mycket klok kvinna, min mormor!

1 kommentar: