söndag 22 april 2012

Söndag

Idag firar vi familjemässa i Ytterenhörnas kyrka. Denna lilla 1100-talskyrka med sin lite "hemliga" atmosfär. Atmosfären beror delvis på att kyrkan är i ett akut renoveringsbehov, väggarna är mörka och smutsiga, takbjälkarna är ruttna, golvet ger vika, bänkarna äts upp av någon ohyra osv. Men atmosfären beror även på den intima känslan av att allt är nära och lite opraktiskt trångt. Kyrkans mest värdefulla prydnad är det senmedeltida altarskåpet, byggt i Antwerpen kring år 1500.
Nu finns planer på att renovera kyrkan och jag ser fram emot den dag då en upprustning sker, inte bara av byggnaden utan även av att kyrkorummet ska fyllas med liv när klockorna ringer till gudstjänst.

1 kommentar:

  1. Denna vackra kyrka från 1100-talet!!!

    Exteriören påminner om Östra Eneby kyrka i Norrköping, där jag tjänstgjort och vi bodde i församlingen under våra Norrköpingsår.

    Som du beskriver er kyrka förstår jag att den verkligen behöver restaureras. Hoppas ni är ett "rikt" kyrkoråd med kloka ledamöter.
    När vi restaurerade Hossmo kyrka, "min kyrka" under de 13 år jag tjänstgjorde i församlingen, påtalade jag gång efter annan hur viktigt det var att se tillbaka på vad "våra förfäder" gjort gm arbete, gåvor och investeringar - i deras knapra situation. Nu måste vi göra avtryck och till eftervärlden lämna spår (av kostsam restaurering) till de släkten som följer.
    De ska inte kunna stå och tala om vår snålhet i ett land fullt av timlig välfärd.

    Oj, det blev nästan som ett försvarstal för ....

    Det är givande att fundera tillsammans med dej.
    Tack för att du blev min bloggvän från "första" dagens morgon - när bloggen öppnades.

    SvaraRadera