lördag 14 april 2012


Pelargoner

Jag fick två engelska pelargoner i födelsedagspresent härom dagen. En av dem står på mitt skrivbord och om jag lyfter blicken från tangentbordet ser jag en sky av rosa, spräckliga blommor innanför fönstret och precis bakom den en rugge intensivt blåa irisar utanför fönstret. Färgkontraster som kompletterar varandra!

Pelargoner, dessa mormorsblommor som finns i så oändligt många varianter,färger och dofter, blommor som är så lättskötta och tacksamma, lätta att föröka, att övervintra, att ha både inom- som utomhus i krukor av diverse storlekar eller i korgar eller lådor som hängvariant.

Pelargoner, blommor som väcker minnen till liv, minnen av just mormor med vattenkannan i ena handen och utblommade pelargonblommor i den andra. Min mormor gjorde som jag, hon pratade med sina blommor! Det kan tyckas lite knasigt, men vetenskapen har belagt att även blommor mår bra av att man pratar med dem. Sen må det vara utandningsluften som gör att de mår bättre, men själv mår jag definitivt bättre av att få prata med dem. Blommor är för mig inte bara levande organismer de är en del av det liv så som jag vill leva, nämligen ett liv i samklang med naturen, både den vilda och den odlade.

Jag är övertygad om att alla människor skulle må bra av att få pyssla om en pelargon. Så, låt oss ge varandra många pelargoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar