torsdag 19 april 2012


Miljötänk

Av många olika och mycket aktuella anledningar så har mina tankar kretsat oavbrutet kring miljö och resurshushållning, en hållbar utveckling och vårt ansvar för vår värld, inte bara idag utan också för framtiden.
När jag försöker att prata med människor om detta får jag så många reaktioner som jag inte har varit beredd på. Allt från att vissa fortfarande tror att omsorgen om vår planet är svärmeri till att vi måste återgå till en livsstil som för hundra år sedan.

Själv befinner jag mig i ett tillstånd som pendlar mellan ren förtvivlan och kämpaglöd, allt beroende på dagsformen. För att förklara lite bättre vill jag citera några andra som också har gjort sig tankar om detta:
"Ibland tror man att hela världen håller på att gå under, och då är det bara man själv som kantrar." (Pearl Baily)
eller
"Åh, vad världen är vacker - låt den vara!" (Tage Danielsson)

Ett är i alla fall helt säkert, om vi tror att vi inte behöver göra något åt jordens problem, då är vi själva det största av dem!

2 kommentarer:

  1. Fotspår i sanden.
    Visst lämnar vi fotspår/avtryck - och det är så viktigt med INSIKT.
    Tack för att du är så energisk - men fördela energin rätt!
    Detta vet du allt för väl - och jag känner igen somligt; brinner vi för något, är vi näst intill beredda på att "brinna upp" för övertygelsens skull.

    Le och avvakta/invänta (tänker på Fb-planen du la ut)!

    SvaraRadera
  2. Tack för omtanken Gun-Britt, jag ska försöka!

    SvaraRadera