torsdag 16 februari 2012


Vaccinationer och annat hemskt

Med anledning av att det har brutit ut en smärre mässlingsepidemi i Järna med omnejd blev vi tvungna att bevisa att yngsta dottern är vaccinerad mot just mässlingen, allt för att få jobba kvar som timvikarie inom hemtjänsten.
Nu är det faktiskt några år sedan hon i så fall skulle ha fått vaccinet, närmare bestämt nästan 20 år sedan, och så långt sträcker sig inte mitt minne när det gäller detaljer i mitt barns hälsa och välfärd. Att hon fick en massa sprutor kommer jag ihåg och jag VET att hon fick sprutor mot polio och stelkramp och difteri, men det andra?
Med en detektivs noggrannhet gick jag till verket för att ta fram rätt information. Nu, tre timmar senare har jag, äntligen, kommit till rätt instans. Så därifrån ska vi få en kopia ur vilken det ska framgå huruvida barnet blev vaccinerat eller inte. Efter att ha letat fram hennes hälsokort från barnavårsdcentralen och kunnat konstatera att hon 920630 fick en spruta men inte vilken sort, har jag har pratat, i tur och ordning, med barnavårdscentralen som lades ner och numera drivs av Carema och därför inte har några journaler kvar, med sjukvårdsupplysningen, som var helt fel instans, med landstingsarkivet som inte hade någon journal på henne, med vår vårdcentral som inte heller hade någon sådan journal, med skolan där hon gick och sist men inte minst med skolsystern på den skolan som lovade att titta om hon kunde hitta journalen i morgon och sedan skriva av den information vi vill ha och skicka den till oss.
I morse läste jag i DN en artikel om just sjukjournaler och hur lätt det är att obehöriga får tillgång till dem och att man kunde begära att vårdcentralen inte lämnade ut ens journaler hur som helst. Nu tror jag inte alls att de gör det och framför allt tror jag inte att vår vårdcentral, Vidarkliniken, ägnar sig åt sådant, men i vårt fall hade det varit önskvärt om det hade varit det.
Slutsatsen: Nöj dig inte med en halvdan anteckning i ditt barns hälsokort och ge inte upp i första taget. Det kan faktiskt vara rätt intressant att luska fram information, man lär sig en massa om systemet!

3 kommentarer:

  1. Ja, fast av med jobbet hade jag ju inte blivit. Anledningen att jag vill veta är av helt själviska skäl, är inte sugen på att få mässlingen ;)

    SvaraRadera
  2. Karla, jag blir förvånad över att man inte kan få tag i gamla journaler. Märkligt är det att den BVC som lades ner inte har arkiverat materialet. Får nog inte bara "slängas".
    Men kolla vad dessa trippelvacc. innehöll.
    Jag är rätt övertygad om att mässlingvacc. ingick i dessa "trippel".

    DU är ju rätt människa att göra denna tillkrånglade undersökning!
    Hoppas det blir rätt i slutänden - och som Katharina skriver; man är ju inte sugen på att få en barnsjukdom i vuxen ålder.

    SvaraRadera
  3. Nej, verkligen inte! Ingenting får slängas i detta land. Vi är duktiga på att arkivera. Frågan är bara var. Journalerna slängdes nog inte heller, det jag glömde var att de hade gått vidare till skolhälsovården och där fick man aldrig något vaccinationsintyg. Jag tror också att mässling ingick trippelvaccinet, men jag ville vara helt säker.
    Att det inte är kul att få barnsjukdomar som vuxen kan både Katharina och jag intyga. Jag med röda hund vid 38 års ålder och Katharina med sina vattkoppor förra våren! Nåja, nu ser det ut som om det reder sig.

    SvaraRadera