tisdag 21 februari 2012


Traditioner

Traditioner ja, de kan vara kravfyllda men också helt underbart berikande. Helt beroende på vad man lägger in i dem. Idag, på självaste semmeldagen, är det semlan som står i fokus. Redan där skiljer sig traditionerna åt. En del vill ha mandelmassan utblandad i grädden, andra vill ha den som en klump i mitten och åter andra vill ha den som hetvägg med het mjölk till. Personligen har jag alla de 44 åren, som jag har levt i Sverige, och varit med om semmeldagen, gjort som alla andra och ätit en semla. Den smakar rätt bra till en början men sista tuggan, måste jag erkänna, är dryg. Nåja, igår blev det semlor och det räcker för mig. Jag behöver inte upprepa bedriften och äta en till idag, trots att jag annars är rätt förtjust i traditioner.
En tradition kan vara sådant som en hel nation eller kulturkrets ägnar sig åt, det kan vara en familjs eller släkts egen tradition och det kan vara en väldigt personlig traditon som bara JAG själv ägnar mig åt.
De först nämnda är väl de som oftast kan kännas betungande. Också familjetraditonerna blir en börda om de följs slaviskt. Men de personliga, de som jag utför helt på egen hand, de tillför något, de lyfter mig personligen till en känsla av tillfredsställelse utöver det vanliga.
Till en sådan tradition hör att försöka hitta de första snödropparna, att besöka blåsippsbackarna lite senare i vår, att ta med fika och sitta på ett berg och spana efter tranornas återkomst, att skriva in vårtecknen i almanackan, att minst en stjärnklar kväll om året titta på stjärnor eller att sitta inlindad i filtar och med en mugg med varm choklad i handen vänta på soluppgången. Listan kan göras hur lång som helst!
Jul, nyår, påsk, midsommar och födelsedagar är viktiga traditioner och jag ska givetvis även i fortsättningen fira dem med glädje, sen kan jag förstås också äta både semlor och våfflor men alla de andra små eller stora traditionerna är väldigt viktiga för mig och jag känner större tillfredsställelse när jag har utfört dem än t ex semmel- eller våffelfrossandet.
Trevlig fettisdag på er!

1 kommentar:

  1. Trevlig dag till dej. Har nu avnjutit den goda "bakelsen" men inte var den dryg. Jag bakar så små semlor för att undvika den känsla du beskriver ... sista tuggan är dryg.
    I Norrland var vi lediga från skolan denna dag och skidturer var obligatorium. Mamma hade bakar semlor och kokat knäck. I en pappersstrut fick vi massor av knäck, men du kan ana hur det såg ut i struten mot slutet av ätandet;
    fullt av lovikavantarnas ullstrimmor på alla knäcken, men vi åt ändå. Det var ju gott, och det har gjort mig härdad.

    SvaraRadera