fredag 3 februari 2012


Det goda brödet

Finns det något ljuvligare än att känna doften av bröd som gräddas? Det är balsam för själen,man känner livsandarna återvända, och jäkt och stress får inte en chans. Brödbak är ursprungligt och tryggt, en riktigt fin bit matkultur och ett sätt att känna samhörighet med generationerna före oss. Och, vad smakar väl bättre än en skiva nygräddat rågbröd med riktigt smör på. Då behövs inget pålägg! Det skulle bara störa smaksensationen.
När jag var liten skickades jag ibland att köpa bröd hos bagaren. Brungräddat bröd, av hälften rågmjöl och hälften vetemjöl. Doften i bageriet och det varma brödet i min famn, dessa känslor kan jag fortfarande framkalla. Ofta borrade jag ett litet hål i skorpan och petade ut lite av det mjuka innehållet. Länge hade jag svårt att förstå varför min mor avslöjade tillgreppet så snabbt. Det var ju bara "ett litet hål"! Men smaken var värt alla bannor, kan jag försäkra.
Idag ligger 20 nybakade frallor i köket. Snart ska jag skära upp en och bre smör på, som smälter ner i den mjuka, varma ytan. Kanske lägger jag på en liten sked marmelad och njuter sedan med en kopp rykande hett ingefärsté. Allt för att få igång blodomloppet, trivseln och därmed värmen.

1 kommentar:

  1. Tänk att hela människan berörs/njuter av nybakat bröd. Doften. Känslan av att generationer före oss sysslat med samma hantverk gör mig stolt. Din go´a fralla till ingefärstéet måste vara helt gooootttt!
    Tack för fin text.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera