fredag 17 februari 2012


Stjärnor, kometer och annat himmelskt

Att skåda stjärnor med barn är som att skåda rakt in i himmelriket. Jag blir själv som barn på nytt när jag får uppleva en riktigt fin stjärnhimmel. Nu är det inte så lätt längre, i alla fall inte för oss som bor i områden med gatubelysning eller nära en stad. Man får åka rätt långt ut på landet för att få njuta av detta skådespel.
Den absolut vackraste stjärnhimmel jag har sett i vuxen ålder var himlen över Casentino, den fattiga delen av Toscana, när vi kom hem en sen kväll i slutet av september till den lägenhet vi hade hyrt i ett hus som låg ensligt uppe på ett berg. Så ofantligt många stjärnor!
Före jul var de yngsta barnbarnen på besök och det var en fantastisk stjärnhimmel. Jag föreslog att vi skulle åka till en brygga i närheten för att titta närmare på dem med hjälp av en kikare. Den största behållningen blev kanske inte stjärnorna utan lilla Almas oförställda glädje över månen. Titta, månen! Min måne!
Kometen Hale bopp skådade jag, med hjälp av en vanlig kikare, tillsammans med yngsta dottern som, då 6 år gammal, utbrast men, det är ju julstjärnan! Tänk, att få se självaste stjärnan som ledde fram de vise männen till Betlehem!

Norrsken, detta magiska skådespel har jag ännu inte fått se. Det är en önskedröm jag har. Det var rätt nära för några veckor sedan efter ett större utbrott på solen. Många kunde se det himmelska spektaklet, ända ner till Italien sas det. Men jag, som väntade vid en brygga ute på landet såg "bara" en vacker stjärnhimmel. Jag ger inte tappt, någon gång ska jag se ett riktigt norrsken!
Stjärnfall ! Ja, vi har nog alla önskat oss något när vi har fått se en stjärna falla. Jag väntar fortfarande på att det ska vara stjärnklart de nätter i augusti när kometsvärmarna svischar fram över himlen. Tills nu har det varit mulet och grått just dessa nätter. Men, som med norrskenet, jag ger inte upp!

När jag frågar barn om de tycker om att titta på stjärnor, svarar de allra flesta att det gör de. Jag önskar i alla fall att alla barn ska få den möjligheten!

3 kommentarer:

  1. Ännu en fin beskrivning av det vi kan uppleva bara vi är observanta.
    Jag har sett; stjärnfall, fantastiska norrsken hemma i Norrland,sol- och månförmörkelse
    MEN icke kometen Hale bopp.

    Vecka blir "mörk" - månen är helt svart då.
    MEN snön är vit - och lyser upp naturen.

    SvaraRadera
  2. Natten till tisdagen vecka 8. Det brukar vara rätt fint även om månen ska vara helt mörkt. Ofta ser man som en ljus rand runt det svarta. Så nog ska jag spana, men om lilla Alma blir nöjd vet jag inte.

    SvaraRadera