söndag 5 februari 2012


Ljuset

Ännu håller kung Bore ett fast grepp om naturen och våra själar. Snökaos i södra Europa, arktiska temperaturer norr om Alperna och i öster. Människor som fryser ihjäl. Listan över vinterns avigsidor är lång.
Men Ljuset har återvänt! Med fem minuter varje dag kan vi se fram emot den vår vi väntar på. De senaste dagarna har jag vaknat och det har varit ljust ute, och det har inte berott på att jag har sovit extra länge! Snart, mycket snart, kanske redan till Semmeldagen, kan vi fira det som Alf Henriksson så fint beskriver: Den största helgen på året är den då det ljusnat så mycket i huset att man kan äta sin middag utan att tända ljuset.
Fram tills dess får vi låta den allt starkare vintersolen lysa upp våra hjärtan. Sol - välkommen åter!

2 kommentarer:

  1. Pinsamt att behöva erkänna det, men i morse när jag skrev dagens inlägg, glömde jag faktiskt bort att det är Kyndelsmässodagen idag. En helg då vi får fira det stora ljuset som kom för att lysa upp våra liv. "Led milda ljus, i dunkel dimfylld värld. Led du mig fram."

    SvaraRadera
  2. Ljusets söndag har vi firat med festhögmässa och mottagande av kyrkoherde i en grannförsamling vid blekingegränsen (Jämjö). Högtidligt,festligt och fullsatt.
    Vi sjöng bl a "Kristus är världens LJUS - han och ingen annan..." Det psalmen är stark denna dag.

    Karla, jag har så fina ungdomsminnen av psalmen "Led milda ljus ..."
    Tack för att du nämnde den. /gb

    SvaraRadera