söndag 12 februari 2012


TV

Idag måste jag få klaga, klaga på utbudet som bjuds på bästa sändningstid i våra egna licensfinansierade kanaler och i alla de reklamfinansierade kanalerna. Skillnaderna mellan dem är nämligen numera marginella.
Dagens utbud består, i samtliga kanaler, av s k reality-serier. Allt från "drömmen om landet" över "Byggfällan", "Familjen Annorlunda", "Chefen undercover", "Mammor och minimodeller", "Sofias änglar" till "112 - på liv och död". Detta är bara de svenska serierna. Utöver dessa har vi alla dessa smaklösa amerikanska serier som "Real houswives Beverly Hills, eller New Jersey", Biggest loser", "Top model", "Projekt runaway" osv. Från tidig morgon till sen kväll kan man, om man vill, gotta sig i andra människors liv och eventuella olyckor.

Naturligtvis skulle man kunna säga: Du behöver ju inte titta på det! Och det gör jag inte heller! Men, jag kan ändå inte låta bli att undra varför det har blivit så. Jag ser att TV-utbudet har tagit över rollen av forna dagars byskvaller. Skillnaden är att de som figurerar i dessa program har valt att vara med och de som det skvallrades om helst ville slippa att det talades om dem. Har människor blivit så enormt exhibitionistiska att de måste synas och bli förlöjligade, förnedrade och utnyttjade offentligt?
Om det inte vore för att maken är en sådan hedersman skulle jag vägra att betala TV-licens. Men då skulle maken inte kunna titta på alla sina sportprogram, vilka utgör resten av det som svensk television bjuder på.
Själv tittar jag mest på tysk TV via satellit och har ett större utbud normalt. Just nu är dock valfriheten begränsad. Tyskarna firar karneval och av någon outgrundlig anledning sänds de olika balerna, revyerna, festerna på TV. De, som är med på riktigt, ser ut att ha väldigt roligt, men för mig är det mest väldigt tråkigt!
Av denna anledning har jag läst böcker några dagar och kunde igår kväll konstatera att det inte är så lämpligt för varken ögon eller kropp.
Eftersom gnäll inte håller i sig särskilt länge hos mig blir det idag långa promenader och lite arbete framför datorn. Med andra ord sådant som väcker livsandarna!

2 kommentarer:

  1. Det ska faktiskt bli själanyttigt att gå in i fastetiden. Jag vill leva i den tiden på ett annorlunda sätt än det du beskriver i dagens blogg.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Gun-Britt och jag tror inte att vi två är ensamma om att vilja göra det.

    SvaraRadera