söndag 25 augusti 2013

Jakten på skolstruten

Efter en tämligen lugn och skön söndag började måndagen med en tur till flygplatsen i Memmingen. B-O skulle flyga hem för att ta över ansvar för hund och katt och hus. Vi andra skulle BARA åka in till Krumbach för att köpa den obligatoriska skolstruten, handla lite mat och sedan kanske bada i någon av alla dess små sjöar som det blir efter grusgroparna.
En skolstrut är en stor, vacker strut som barnen får på sin första skoldag. Skolstarten firas nämligen stort i Tyskland. Man ställer till med fest både i skolan och hemma. Släkt, vänner och bekanta kommer med presenter och firar detta stora steg i ett barns utveckling. Jag kommer inte ihåg vad som fanns i min skolstrut, mest sötsaker kan jag tänka mig. Idag, när föräldrar är mer medvetna och upplysta, finns det mest diverse skolmaterial och leksaker i strutarna. Det är i alla fall det Walter fick i sin strut. Här intill en bild på några lyckliga barn som börjar skolan, någonstans i Tyskland.

  
 Av erfarenhet "visste" jag att bokhandeln säljer sådana strutar. Men döm om min förvåning, det gjorde de INTE. Det har hänt något under de 16 åren sedan vi senast köpte en strut. Numera finns råmaterialet till strutarna, diverse material till att försköna dem och böcker med idéer och tips hur man kan göra sin egen skolstrut. Barnen tillverkar alltså sina egna strutar! Det var inte vad vi hade tid och möjlighet till! Till sist, efter mycket letande och med lite tur, hittade vi den eftertraktade skolstruten till Walter. På leksaksaffären fanns allt man kan önska sig för att fylla den och såmed var missionen utförd.

Tyvärr kan jag inte förmedla någon bild av Walter med strut, jag var tvungen att planera med jobbet och sedan gå på möte och kunde därför inte delta i festligheterna.  Egentligen skulle man bara strunta i plikten sådana dagar! Jag har visserligen blivit lovad en bild som Walters mor tog, men ...... Rapporten var dock mycket positiv. Walter blev både överraskad och väldigt glad. Han fick dock ta emot sin skolstrut hemma så att de andra barnen i hans klass inte skulle bli avundsjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar