tisdag 6 augusti 2013

Den som reser har något att berätta

En resa till kontinenten kräver nu för tiden noggrann planering, resväg, övernattning, sevärdheter osv.
Vår första etapp gick genom hela Sverige, över Öresundsbron, via Själland och bron över stora Bält till Fyn. Vi har åkt denna väg förut, men då bara blåst vidare på motorvägen till Jylland. Nu hade B-O hittat en övernattning vid Fyns sydkust. Eftersom vi reste med unga, moderna människor så användes en navigator och vi måste erkänna att en sådan faktiskt är rätt bra att ha. Vi satt i baksätet med var sin kartbok och "visste" precis hur man skulle åka, men navigatorn, döpt till Dagmar, var envis och ledde in oss på små vägar genom bokskogar och de allra vackraste små byar, för att komma fram till vårt hotell, Gamle Brydegarad utanför Haarby, en renoverad dansk, fyrlängad bondgård med ett fint litet korsvirkeshus vid infarten.



Inkvarteringen var enkel men bra, fågelsången inklusive.
Utsikten från fönstret var en installation
av diverse "tantkläder". Kul!









Eftersom resan hade varit lång och det var väldigt varmt, +32 grader, blev vi extra glada när vi upptäckte att "vårt" hotell låg väldigt nära stranden. En lång, mycket ren sandstrand. Ett dopp i det klara och svalkande havet var precis vad vi behövde! Till och med jag tog mig ett dopp och det vill inte säga lite!







På innergården växte massor av stockrosor och jag måste erkänna  att jag blev rätt avundsjuk. I flera år har jag försökt att etablera  just sådana i olika färger i min trädgård, men de enda som växer och det helt av sig själva är de ljust gula som jag inte vet var de kommer ifrån. En vacker dag bara fanns de där!


                                                                 
Lämpligt nog hade hotellet även en restaurang och eftersom det var en varm kväll satt vi utomhus.
När det senare blev lite kyligt (allt är relativt) erbjöds gästerna en hel radda med renskinn. Jag var tvungen att fråga för säkerhets skull. Att låna ett renskinn i Danmark tyckte jag var lite lustigt! Eftersom det blev ännu
svalare (säkert +20 grader) tändes det  eldar och en stämning av lantlig romantisk spreds.



Kvällen avslutades skönt tillbakalutad i en hängande gungstol under en enorm platan.










Morgonen efter kändes kylig och det blåste rätt bra, perfekt för en stärkande promenad på heden.
 Det skulle ju bli en lång bilresa även denna dag!
Sammanfattningen är att en resa till Fyn, bortom allfarvägarna är att rekommendera. Det är vackert, gemytligt och njutbart. Har man sedan tid över lönar sig säkert ett besök i Odense också, men det hann vi inte med denna gång.








2 kommentarer:

  1. Tack för trevlig reseskildring och fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Det kan vara så att de ljust gula kommer från Odlarvägen 1 ;)

    SvaraRadera