måndag 7 maj 2012

Duchesse de Montebello

Idag hände det som kan se ut som en tanke. Jag har under flera års tid sökt efter en ritning av min rosenträdgård. En ritning jag gjorde 2004, väl medveten om att jag skulle glömma bort vad alla mina rosor heter. Idag sökte jag efter något helt annat och plötsligt så låg ritningen där, helt synlig för vem som helst att se! Får jag här presentera den första av de skönheter som befolkar min rosenträdgård. Duchesse de Montebello, uppkallad efter Marechale Lannes Duchesse de Montebello. Det närmaste jag har kommit denna historiska dam är ett proträt av henne och hennes barn. Resten av upplysningarna som wikipedia står för är på franska och där räcker min skolfranska tyvärr inte till. Rosen är i vilket fall som helst en skönhet. Den store engelske rosodlaren David Austin beskriver den med följande ord: "A most charming rose with dainty, fully-double flowers of pure blush-pink." Och en annan rosodlare försöker att förmedla sitt intryck med att den doftar som en ´tarte au citron` smakar. Själv är jag bara så innerligt tacksam över att den trivs så bra och frodas så överdådigt att det inte gör något att "damen" har ett något intagande växtsätt.

2 kommentarer:

  1. Vilken ros.
    Vilken fin text.

    Det blir en ros till en ROS.
    Karla, du är en trädgårdsodlare i min smak.

    Önskar dej en behaglig tisdag oavsett om det är jobb på jobbet, i hemmet eller i rosenrabatten!

    SvaraRadera
  2. Tack Gun-Britt, det blir både och. Först samling med blivande sexåringar, sedan trädgårdsarbete och därefter matlagning. Lite lagom av allting!

    SvaraRadera