onsdag 9 maj 2012

Klängrosor och insynsskydd

När den första rosenrabatten var klar och rosorna visade sitt sanna jag, började nästa fas i förverkligandet av rosenträdgården. En spaljé mot grannen ovanför skulle byggas. För att få inspiration åkte maken, yngsta dottern och jag till Antroposofernas trädgård i Järna och ritade av olika varianter av spaljéer. Hemma igen skred maken till verket och efter kom jag med målarpytsen. Idag kan jag väl säga att det inte hade spelat någon som helst roll hur spaljén såg ut eller i vilken färg jag målade den, den syns överhuvudtaget inte! Å andra sidan var det kanske också meningen. Färdig med snickeriet började jag plantera rosor.
Längst in i hörnet kom Erinnerung an Brod. En ros som valdes för att svärsonen Ervin skulle bli glad. Brod, som är två städer, på var sin sida om floden Sava, Slavonski Brod på den ena sidan och Bosanski Brod på den andra sidan, i Bosnien-Hercegovina. "Minnet" av Brod kanske kunde mildra hemlängtan något? Själva rosen är en villig klättrare med mörkröda, nästintill violetta blommor. Doften är mycket blommig och intensiv och även den odlas för att ingå som ingrediens i parfymer.
Det jag inte visste när jag köpte rosen var, att den odlades fram av Österrike-Ungerns store rosodlare, Rudolf Geschwind. Han var inte bara rosodlare utan också jägmästare och eftersom trakterna kring Brod var mycket viltrika och ingick i det Habsburgska riket, så var han ofta och jagade i skogarna kring Brod. Denne man har även odlat fram den ros som placerades i andra änden av spaljén, nämligen Geschwinds Nordlandrose.
Denna lättodlade och anspråkslösa ros täcks av ljust rosa, tätt fyllda blommor med medelstark doft. Den kämpar på i sitt hörn, i sällskap av en alpklematis. Geschwinds Nordlandrose har en stor fördel, jämfört med alla de andra rosorna, den har få taggar! Ett faktum som jag är särskilt tacksam för idag, då jag ska ut och klippa och ansa bland alla skönheterna.

2 kommentarer:

  1. Ler är jag i mitt inre ser dig "kopiera" fina spaljéer hos Antroposoferna.
    De har en fin känsla för det enkla och vackra som inte förtar tingens skönhet utan förstärker.
    Undrar vilken färgnyans spaljéen har?
    Så bedårande fina rosor.
    Är det "lånebilder" eller dina egna bilder?
    Tack för lektionen.

    SvaraRadera
  2. Det är "lånebilder". Tyvärr! Jag har en del bilder i min gamla dator men jag är tyvärr inte så driven i teknikens mysterier att jag kan överföra dem till den nya.
    Spaljén målades i en blå-grå nyans. Det var väldigt snyggt mot allt det gröna och rosa och vita. Numera syns den som sagt var inte längre, eller den skymtar bara lite bakom den ros som jag ska skriva om i morgon.
    Lustigt hur mina oplanerade inköp bildar en enhet så här i efterhand.

    SvaraRadera