söndag 13 maj 2012

Dronningen av Danmark

Mitt i rosenträdgården, där kompostjorden är som djupast, tronar hon då, Dronningen av Danmark. Även hon en gåva av äldsta dottern. När jag planterade henne hade jag inte så mycket kunskap om denna ros. Jag var ju nybörjare! Dessutom ser rosorna inte mycket ut för omvärlden när man köper dem. En jordklump och några spröt, that´s all! Men val av plats visade sig vara den ultimata. Dronningen vill ha mycket god jord under fötterna. När hon får goda odlingsbetingelser visar det sig att hon är en av de allra vackraste gamla buskrosor som finns. Delikat både vad doft och utseende anbelangar. När Dronningen av Danmark etablerades i början av 1800-talet blev hon genast mycket populär och en enda liten planta betingade det hissnande priset av 12 Mark. Allt blir inte dyrare med tiden!
Denna skönhet är uppkallad efter Maria Sofia Fredrika av Danmark, gift med Fredrik VI. Det sägs att han gifte sig med henne i ren trots, för att bevisa att han, minsann, bestämde själv! Men när jag tittar på porträttet av henne, skär och vacker som en rosenknopp, kan jag inte låta bli att undra om det inte var lite kärlek med i bilden i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar