lördag 5 februari 2011

Lördagar! För länge sedan, när vi var unga och trots att vi hade småbarn, låg vi kvar i sängen fram emot lunch och latade oss, löste melodikrysset och bara var. Visserligen fick vi ju ge barnen frukost och förse oss själva med kaffe och smörgås, men sen var det slow motion som gällde.
Jag såg nyss att melodikrysset fortfarande går på radio. Det händer ytterst sällan nu för tiden att jag lyssnar på radio. Kanske någon gång i bilen, men det gläder mig att detta program fortfarande sänds. Det väcker goda minnen.

Jag kan inte längre ligga kvar i sängen och dra mig. Nej, stela muskler och leder vill upp och röra sig, bli smorda och använda. Frukost i sängen förekommer endast vid födelsedagar eller om jag är mycket sjuk, men det händer så sällan att det inte räknas. Nej morgonen ska börja med müsli, filmjölk och nattsvart kaffe samt DN´s korsord.
Tre dagar, denna vecka som gick, kom det ingen tidning på morgonen. Snopet fick jag halka tillbaka från brevlådan och leta efter gamla tidningar för att se om jag hade missat något läsvärt. Men korsorden? De var ju redan lösta! Morgonkaffet smakade inte riktigt lika bra och klagomålen hos DN-prenumerant lät nog väldigt gnälliga. Tidningen kom senare under dagen, men det är inte samma sak!
Så, när tidningen låg där i brevlådan i morse, kändes morgonen ljus och allt var som det skulle. Nu är tidningen läst, korsordet löst, kaffet urdrucket och allt är i sin ordning. Vilket vanedjur jag är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar