måndag 28 februari 2011

Idag var jag för första gången på länge på Torekällberget igen. Walter och Alma och deras mamma kände för en liten "utflykt".
I går ropade maken på mig för att jag skulle få se reprisen av en av resorna i "På spåret". Resan gick till Södertälje. Visserligen kände jag inte igen resvägen förrän resan nästan var slut, men frågorna som följde på temat Södertälje kunde jag. Staden presenterades i ett snabbklipp och bilden som förmedlades var rätt idyllisk. Tom Tits, Maren, några gamla hus i centrum. Men de missade Södertäljes verkliga pärla,nämligen Torekällberget! Läget, husen, djuren, ja allt är fantastiskt!
När vi var nya i Södertälje och bodde nära Torekällberget var vi där nästan varje dag. Sen flyttade vi en bit bort men besökte ändå rätt ofta denna oas. Efter flytten till Enhörna har det bara varit sporadiska besök. Behovet var inte lika stort längre.
Då är det extra skönt att barnbarnen ger en möjlighet till att få besöka denna, enligt mig, Södertäljes största sevärdhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar