tisdag 23 februari 2010

I dagens tidning kunde man läsa att en forskare vid Uleåborgs universitet har kommit fram till att för mycket kyla och mörker gör oss korkade. En mycket kort stunds kyla och mörker kan ge oss en intellektuell kick, men en längre tids mörker och kyla har den effekten att kroppens kognitiva processer avtar. Vi blir trögtänkta, okoncentrerade och ofokuserade, och vi kan inte göra något för att motverka denna reaktion.
Det är synd om oss nordbor! Dumma och tröga mer än halva året och alerta och på hugget under sommaren, när vi är lediga. Det är konstigt att vi överhuvudtaget kan åstadkomma någonting alls.
Visserligen är även jag piggare på sommaren än på vintern men det trodde jag berodde på mörkret. En lätt årstidsbunden depression kanske? För min egen personliga del blir jag mera trögtänkt av värme än av kyla. Tänk er själva 35 grader i skuggan! Hur många goda idéer kläcker man då? Inte en enda, kan jag lova. Det är klart, skulle jag sitta och huttra utomhus i -30 grader, så skulle inte heller jag kunna göra annat än att fokusera på att överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar