lördag 13 februari 2010

Nu har jag haft "semester" från mitt bloggande en tid pga idétorka. Dessutom har jag använt min kreativitet till sådant som jag gör för jobbets räkning. Inte för att jag är mera idérik idag, men jag kan ju alltid försöka att få till något lagom givande.

Läser just i SKTF-tidningen att den första gruppen patienter som ordinerats kultur på recept har kommit igång. Målet med projektet är att undersöka om depressioner och värk kan kureras med hjälp av kultur. I Helsingborg ska 25 patienter få ett recept på två kulturella aktiviteter per vecka under tio veckor. Slottet Sofiero och museet Fredriksdal, där det finns möjlighet att delta i olika aktiviteter och senare i vår att ägna sig åt trädgårds- och djurskötsel, kommer att utgöra en viktig del i behandlingen. Patienterna ska också erbjudas att sjunga i kör, delta i en bokcirkel, gå på konserter och teater. Region Skåne och Västerbottens län har valts ut för att delta i projektet "Kultur på recept", som inspirerats av projektet "Fysisk aktivitet på recept". Det senare har ju rönt enorma framgångar så nu hoppas regeringen att även kulturen ska förkorta och förebygga sjukfrånvaro. Mycket vällovligt! Nu hoppas jag att projektet snart utvidgas till att omfatta även Stockholms län. Jag har ont i knäet,känner mig under stundom lite nere och är tidvis även mycket stressad, så jag skulle definitivt inte tacka nej till "Kultur på recept". Kruxet är bara att jag inte har någon sjukfrånvaro att nedbringa. Detta lilla aber får jag grunna på tills vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar