tisdag 16 februari 2010

Fler och fler människor, som jag träffar, uttrycker en längtan efter våren. Visserligen är vintern fortfarande bländande vacker och vit och i morse bestod oss himlen med en sagolik soluppgång. Men med det återvändande ljuset kom också längtan efter värmen. Så är det bara.

Lite värme vore alltså inte helt fel. Solen kommer att få göra ett digert arbete för att smälta den myckna snön. Särskilt alla de jättelika snövallar som snöplogen har skyfflat upp ute på gatan och de enorma snöhögar, som ligger i Mälarhamnen, blir säkert liggande där ända till midsommar.

Men lite takdropp och solvärme i ansiktet skulle räcka för min egen del, jag har inte så höga anspråk. Huvudsaken är att känslan av, att våren är på väg, finns i luften. Då kan jag sitta där och drömma om det, som är våren förkroppsligat för mig, nämligen blåsippor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar