fredag 5 februari 2010

Har suttit och räknat statistik med hjälp av almanackan för 2009. Då upptäckte jag att de första snödropparna 2009 sågs 6 mars. Det datumet blir det säkert inte i år. Ändå kunde man idag höra takdropp. Våren är alltså på väg, trots att snön ligger en halv meter djup. Om vädret blir lika underbart i morgon ska jag premiärsola. Visserligan inlindat i täcken och i solgropen bakom huset, men ändå! Och solpremiären i fjol var först 4 mars, allt enligt almanackan. Jag är i normala fall ingen som för statistik, om jag inte är tvungen till det. Men vårtecken har jag antecknat genom åren och det tycker jag är rätt kul, att kunna gå tillbaka och jämföra de olika åren.
Annars har jag idag utnyttjat teknikens under till att chatta med mina unga vänner i olika delar av vårt avlånga land samt på andra sidan Atlanten. Inte för att jag riktigt begriper hur det går till, men fantastiskt är det. Att kunna sitta hemma framför sin dator, skriva ner en tanke och efter ett litet tryck på tangenten svischar denna tanke ända till Amerika och får ett svar. Otroligt! Även om det man skriver inte alltid innehåller så speciellt djupa tankar så är detta ändå kommunikation på hög nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar