tisdag 2 mars 2010

Jaha, nu är det dags för nästa "skyddsjakt"! Denna gång är det lodjuren som är offren. Lodjuret, ett av de skyggaste rovdjur som finns i Sverige. Och ett av de vackraste!
Jag kan dock inte förstå vem eller vad som ska "skyddas". Jägarkåren försvarar sina dunkla motiv med att både lo och varg tar för många rådjur. Samtidigt försvarar man rådjursjakten med att det finns för många rådjur och att både älg och rådjur inte är bra för stammen. Detta är nu en logik som jag inte kan få in i mitt huvud. Varför kan inte jägarna svara ärligt: Ja, jag tycker det är skoj att skjuta djur. Ja, jag får en kick av det! ja, jag vill ha bytet för mig själv!
Visserligen skulle i alla fall inte jag låta detta stå oemotsagt, men det skulle på något sätt vara mera renhårigt att säga rakt ut vad det hela egentligen handlar om. Vad den enskilde jägaren än må ha för skäl, men viltvård är det då definitivt inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar