lördag 23 januari 2010

Vaknade i soluppgången. Himlen färgades orange-gul-rosa. Redan i gryningen kunde jag konstatera att detta skulle bli en solskensdag att njuta av. Strålande sol och gnistrande snö, den kombinationen är oslagbar!

Annars har jag i veckan lärt mig att modern hjärnforskning har kommit fram till att centrat för inlärning och centrat där lyckokänslan sitter, ligger bredvid varandra i våra hjärnor. Dessutom har forskarna konstaterat att det inte är vattentäta skot emellan de bägge avdelningarna. Det sker alltså ett utbyte av signaler, fram och tillbaka. Så därför har forskningen kunnat slå fast att vi blir lyckliga av att få lära oss nya saker och att en lycklig människa har lättare för att lära sig nya saker.
Jag vet inte om jag håller med helt och hållet. För min egen del är det av betydelse om den nya kunskapen är positiv eller negativ. Jag tror inte att jag blir lycklig av att få lära mig något otäckt eller ondskefullt.
Men om vi spinner vidare på tanken att positiva erfarenheter gör oss lyckliga och att lyckliga människor blir klokare, så borde vi väl se till att alla barn får vara lyckliga under hela sin skolgång. Vi kunde ju börja med att undersöka skolpolitikers grad av lycka och sedan försöka lyckliggöra hela svenska lärarkåren. Hur, vet jag inte, men det skulle vara värt ett försök.
Utopier, javisst, men fundera kan man.

Vad gör dig lycklig? Själv har jag som målsättning att varje dag lära mig något nytt, egalt vad, och på så sätt, så småningom, bli en klok och numera även lycklig, gammal gumma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar