onsdag 30 december 2009

Såg igår en intervju på nyheterna och läste idag en i DN med Sofie Karlsson. Sofie är en ung kvinna som förlorade sin lille son, när han dog i cancer blott 1 år och sju månader gammal. Ända fram till hans död hade hon föräldrapenning. Samma dag eller senast dagen efter sonens död skulle hon, enligt reglerna, ha skrivit in sig på arbetsförmedlingen för att få rätt till två veckors sjukpenning. Av förklarliga skäl (enligt mitt tycke och många andras) gjorde hon inte detta. Följden blev att hon blev utan sjukpenning. Vid kontakt med försäkringskassan fick hon bara svaret att regler var regler och de skulle följas. Punkt slut. Att göra undantag från en regel går inte och en ändring av stelbenta regler är en politisk fråga enligt Åke Kärnell, chef för den processjuridiska enheten på försäkringskassan i Stockholm.

I gårdagens DN kunde man läsa resultatet av en undersökning, där det framgick väldigt tydligt vad jag har misstänkt sedan länge, nämligen att alla extrasatsningar inom den offentliga sektorn går till att inrätta ännu fler platser åt adminstratörer. Byråkraterna roffar åt sig de pengar som egentligen ska gå till verksamheterna, dvs vården av gamla och sjuka och skola och förskola.

Försäkringskassan och arbetsförmedlingen är även de statliga bolag och sköts av byråkrater. Jag har full förståelse för att lagar och förordningar ska vara rättvisa och lika för alla. Men om en regel blir så till den milda grad omänsklig, att en mor inte har rätt till att sörja sitt barn i fred utan att man kräver av henne att hon personligen ska infinna sig hos en myndighet när sorgen och förtvivlan är som störst, då har byråkraterna förlorat sin mänsklighet. Då har de blivit maskiner utan minsta känsla och förstånd. Vi skulle med lätthet kunna ersätta dem med datorer. Inget problem. Man kopplar bara in sig på den aktuella myndigheten med sin personliga kod, anger ärende och trycker på bekräfta. Det fungerar ju med allt annat, så varför inte i sådana fall. Tänk vad mycket pengar vi skulle kunna spara in på byråkratlöner, hur mycket tid människor skulle kunna tjäna på att slippa stå och köa på någon myndighet, tid som de skulle kunna använda på ett mera kreativt sätt.

Alla dessa insparade pengar skulle kunna komma medborgarna till godo inom vård och omsorg. Det är dags för lite nytänkande hos politikerna. Jag känner inte en enda person som har fått ett riktigt arbete genom arbetsförmedlingen, bara praktikantplatser eller tillfälliga inhopp. Så den myndigheten skulle man kunna slopa, utan att det gör någon skillnad alls. Försäkringskassan skulle man nog, även den, kunna effektivisera och göra för det första mera lättillgänglig för medborgarna och mindre snårig i sina regler och fram för allt mer benägen till att betala ut den ersättning som människor har rätt till. Nu verkar det ju mest som om försäkringskassan betalar ut pengar av sin godhet och nåd. Det är inte längre en försäkring som jag har betalat in till. Jag betraktas redan från början som en presumtiv bedragare av personalen där. Som tur är har jag sluppit att behöva ha kontakt med dem mer än ett par gånger under mitt liv, men det jag har hört av andra, oförvitliga personer, räcker för att jag ska ifrågasätta hela det "nya" systemet. Vad har man gjort för att spara pengar? Jo, man har anställt fler byråkrater som ska kontrollera och jaga sjuka människor. Det hade varit billigare att ha kvar det gamla systemet och betala även till dem som fuskar. Allvarligt talat tror jag inte att de är så många som man försöker att få det till. Nej, politikerna har inte skött sig, kan man säga. Inte i det här fallet heller. Det är dags för att man ställa även politiker till svars för de a effekterna av deras beslut. Men nästa val kommer och då hoppas jag på att åtminsone några nissar byts ut och att de inte ersätts av nya nissar. Låt oss hoppas att år 2010 blir ett år då politiska beslut verkligen fattas för människors och jordens bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar