onsdag 3 oktober 2012

4 oktober, kanelbullens dag! Kan ni känna dofterna och smakerna? Hela huset fylls av de hembakade bullarnas aromer. Det är inte ofta som det vankas eftermiddagsfika i vårt hus, men idag lovar jag att jag ska hålla mig hemma och bulla upp!

Men 4 oktober är i min värld en alldeles särskild dag  att komma ihåg, nämligen den helige Franciskus dag. "Guds lille fattige". Han som levde det enklaste liv man kan tänka sig och som predikade fred och kärlek till sin nästa. Han som kände släktskapet med hela skapelsen och som kallade solen för bror och månen för syster. Han som såg de fattiga och sjuka och som tog hand om dem. Han som predikade för fåglarna när människorna inte ville lyssna till hans ord. San Franciskus av Assisi, ett helgon som borde vara förebild för oss alla oavsett ålder, etnisk tillhörighet eller tro. Han är skyddshelgon för fredsrörelsen och miljörörelsen och naturens och djurens särskilda beskyddare. 
San Franciskus, idag ska jag tända mitt ljus till din ära! Pax et bonum! (Frid och allt gott!)

1 kommentar:

  1. Kloka, miljötänkande och andliga Karla!

    Kanelbullarna: smaklökarna och magen behöver uppmuntran ibland.

    San Franciskus: ditt liv och din tro var och är en andlig förebild. Mest viktig i vår tid anser jag.

    Önskar dig Karla glädje och kraft!

    SvaraRadera