söndag 14 oktober 2012

Tacksamhet

Idag, på självaste Tacksägelsedagen, finns all anledning att fundera över alla de skäl, ja, alla de tusen skäl till att vara tacksam.

Tacksamhet tar sig många former, såväl i livets stora ögonblick som i de små. Den hör nära samman med förundran, förundran inför livets mångfald. Förundran inför allt det sköna som finns långt borta och nära. Förundran över livet självt, över att vakna till ännu en dag i vår besynnerliga värld.

När jag letade efter en passande bild hittade jag Maria Helanders blogg. Därifrån tog jag bilden och därifrån kommer tankarna här nedanför.

När morgonen väckte mig
såg jag mitt ansvarsfulla jag

Att förbanna vädret
eller glädjas åt ännu en morgon

Att räkna upp det jag inte hann igår
eller att le åt min strävan att göra mitt bästa

Att gräma mig över kroppens skavanker
eller känna tacksamhet över dess begåvning

Att se tomrummen som mannen bredvid mig inte fyllde
eller känna stolthet över att han vill finnas i mitt liv

Att irriterat sucka över att ledighet är långt borta
eller nyfiket blicka in i en ny arbetsdag

Att lägga undan det mulnade humöret
och öppna för en glad dag.


Vi har valet att ge efter för det vemod som drabbar oss när höstlöven faller och åkrarna ligger tomma eller att se på de fyllda ladorna och se i tacksamhet på allt det vi fått.

Jag önska alla en riktigt skön och tacksam söndag!

1 kommentar:

  1. Fin text på Tacksägelsedagen.
    Fina tankar om att tillåta sig FÖRUNDRAS.

    Fin är också den text du citerade.
    Tack Karla!

    SvaraRadera