fredag 18 november 2011

Striden om TV-eken rasar i Stockholm. Aktivisterna, några är samma människor som var med vid striden om almarna i Kungsträdgården för många år sedan,inga obetänksamma och galna ungdomar, utan människor som är besjälade av att rädda ett träd, en levande organism som har stått på samma plats i många hundra år. I DN idag fanns en tidslinje som markerade alla viktiga händelser som har hänt under de tänkta 500 åren som TV-eken tros ha funnits. Jag blir nästan andaktsfull inför en sådan ärevördig jätte som en gammal ek är.
Artur Lundkvist diktade så fint:

"I varje människa finns ett träd
och i varje träd finns en människa,
trädet vandrar in i människan
och människan är fången i trädet."

Så tror jag att de flesta människor kan känna det, ett slags släktskap med ett träd. Ett träd som man kan identifiera sig med och som man gärna återvänder till, både i drömmen och i verkligheten.
Själv har jag en enorm lind i mitt inre. En lind som var min tillflyktsort när jag var liten. Visserligen behövde jag en stege för att komma upp, men väl uppe i kronan, i den täta grönskan, kunde jag sitta i timmar. Drömmande, funderande, betraktande världen ur ett uppifrånperspektiv. Trygg för vardagens faror och ens med detta mäktiga träd som omslöt mig som en skyddsvall.

Vilket träd har du i ditt inre?

2 kommentarer:

  1. Ett valnötsträd.
    Vi har ett stort vackert ex som vi själva har planterat för ca 35 år sedan.
    Har burit enormt många valnötter i år. Ca 1000 st.
    Roligt att packetera i vackra påsar och ge bort som kaffebjudningsgåva.

    Både trädets krona och rotsystem är viktiga.

    SvaraRadera
  2. Så sant. Om man tog en vanlig grans alla rötter och rottrådar och knöt ihop dem så skulle detta "rep" räcka runt hela jordklotet. En svindlande tanke!

    SvaraRadera