torsdag 10 november 2011

Idag, för 44 år sedan kom jag till Sverige. Jag kom, tillsammans med min far, som absolut ville försäkra sig om att jag verkligen skulle få det bra här.
Vi kom med tåg. Natt-tåget till Karlstad!
Vi hade bokat platser i liggvagn, tre sängar över varandra. Jag längst ner, min far ovanför mig och längst upp en anonym tysk man. Båda herrarna snarkade så det blev inte så mycket sömn för min del.
I Säffle stannade tåget. Jag lyfte försiktigt undan rullgardinen och tittade ut. Det var vitt, mörkt, tomt, ja nästan öde. I och för sig inte så konstigt för det var ju faktiskt mitt i natten.
Tåget stod och stod och stod och stod. Till slut gick jag ut i korridoren och sökte efter en konduktör för att fråga varför vi inte åkte vidare. Vi hade ju gjort upp med Bengt-Olof att han skulle hämta oss i Kil klockan 01.00. Och nu var klockan snart 01.00!
Konduktören kunde ingen engelska så av hans förklaringar förstod jag inte så mycket. Men jag förstod att det hade kommit 40 cm nysnö som låg på elledningarna och att ingen visste hur lång tid det kunde ta innan tåget åter kunde gå.
Detta var dessutom långt före mobiltelefonernas tid!
Så, det enda vi kunde göra var att härda ut och hoppas på det bästa.
Klockan 05.30 började tåget gå igen och vi kom till slut fram till Kil var Bengt-Olof ivrigt väntade, samtidigt som han också var rätt tacksam åt tågförseningen.
Till historien hör nämligen att Bengt-Olof, för att hålla sig vaken tillräckligt länge, hade tagit fram sin kurslitteratur i statistik. Nu gick det som det gick, han somnade!
Efter några timmars stärkande sömn vaknade han med ett ryck och såg till sin stora förskräckelse att han hade missat tiden! Nu såg han sin stackars fästmö och hennes stränge far framför sig, på en perrong i Kil, mitt i natten och i 20 graders kyla.
Modig som han är, kastade han sig iväg i sin gamla Opel med sommardäck och körde i ilfart från Karlstad till Kil. Väl framme fanns där varken tåg, fästmö eller blivande svärfar! Efter en minuts förvirring insåg han att himlen hade räddat honom genom att låta 40 cm nysnö lägga sig just över elledningarna mellan Säffle och Kil.
Måste jag tillägga att jag allt sedan den dagen har haft svårt för Säffle!

1 kommentar:

  1. Detvar ju smart tänkt.... Hålla sig vaken med hjälp av kurslitteratur i statistik.... Telefonkatalogen hade nog funkat lika bra...

    fin historia - Pierre

    SvaraRadera