söndag 23 augusti 2009

Stefan Edman har gjort ett tillägg till gyllene regeln. Han skriver: "Allt vad ni vill att människorna och naturen skall göra mot er, det skall ni också göra mot dem".

Hur ofta ser vi inte naturen som något självklart, något som finns där för oss att begagna oss av, hur och när vi vill.
När det gäller människor har vi förhoppningsvis kommit så långt att vi förstår att om jag vill att min nästa ska behandla mig med respekt och vänlighet så måste jag först visa samma omtanke mot min nästa.

Men naturen? Vi beter oss som om det inte fanns något samband mellan natur och människa. Men idag vet vi ju bättre. Eller gör vi det?
Varje gång det sker en naturkatastrof står vi handfallna och ser på naturen som ond. Jag säger inte att människan är orsaken till vulkanutbrott och tsunamis eller orkaner. Men alla dessa katastrofer som är en direkt följd av våra missgärningar: oljektastrofer, översvämmade floder, förpestad och förgiftad mark och luft, krigshärjade länder osv.
Hur kan vi glömma att vi är en del av allt som finns!

När den s.k. ekonomiska krisen var ett faktum trodde jag i min enfald att vi människor kanske skulle besinna oss och tänka igenom vår livsstil. Men den "heliga" marknaden fortsätter att inbilla oss att vi inte överlever utan ständig konsumtion.

Läste i DN häromdagen att bonussystemet bland de högre amerikanska cheferna är tillbaka på samma nivå som innan krisen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det gör mig bara ännu mera övertygad om att den undersökning, som gjorts bland just amerikanska, högre chefer och som kom fram till resultatet att många av dem, om de inte klassades som utpräglade psykopater, dock visade psykopatiska drag. Psykopat eller inte, men en stor portion cynism hör till om man fortsätter som förut.

Det brådskar med förändringar! Det handlar inte bara om politik och ekonomi och teknisk utveckling. Det behövs ett slags mental förnyelse hos varje enskild människa, en förnöjsam livshållning, särskilt bland oss som så länge har fått mer än tillräckligt av livets goda.
Forskarna poängterar ofta att vi aldrig har haft större möjligheter till att lösa problemen med miljöförstöring, världssvält osv, som idag.
Låt oss då ta varandra i hand och börja tänka globalt - och förändra lokalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar