torsdag 13 augusti 2009

Hur lång tid tar det för ett barn att vänja sig vid att mamma eller pappa inte är tillgängliga dygnet runt?
Vi ser med spänning fram emot att få uppleva resultatet av invänjning på dagis.
Egentligen borde det vara två uttryck för detta. Det är ju fråga om både en invänjning in i något nytt men även en avvänjning från något vant och förtroligt.
Jag vet inte om jag som vuxen skulle ställa upp på att man tar ifrån mig något jag känner som min rättighet. Vi är ju alla vanedjur. Det tar tid att ställa om sig, för stora som små.
Omställningen är nog lika stor för mamma. Att lämna över sitt lilla barn i främmande människors vård! Ångest är ordet för vad dottern känner just nu. Och då tycker hon ändå att fröknarna är trevliga och mysiga och proffsiga och allt det andra!
Hur W tänker, vet vi inte, han pratar inte tillräckligt för att kunna meddela oss sina innersta tankar. Kanske han kommer ihåg något litet när han blir äldre och kan då berätta för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar