onsdag 21 april 2010

Kultur. Vad är kultur? Eftersom jag igår kväll valdes in som sekreterare i Wendela Hebbes vänner, och jag anser att det är en kulturell förening, så faller det sig naturligt för mig att reflektera lite över fenomenet kultur.
Ordet kultur kommer från latinet cultura, att odla. Och då avses ursprungligt odling av jorden. Det är kvar med förstavelserna agri och horto. Och i svenskan använder vi begreppet kulturlandskap. Kultur som något gott och nyttigt.
Något som förädlar och som tillför något till vår kroppsliga överlevnad.
Vi använder av någon anledning begrepp som "finkultur" för sådant som är lite mer än ren underhållning. Vi använder begreppet "skräpkultur" för sådant som vi inte riktigt vill erkänna att vi ändå kan tycka är kul.
Vem bestämmer egentligen vad som är kultur och vad som ska klassas som underhållning?
I mitt tycke är all kultur underhållning, något som ger mig en stund av avkoppling, inspiration till något nytt, en varm känsla inombords, en idé om något högre. Listan kan göras lång. Men kulturarbetarna vill mer än så, de vill ibland skrämmas, väcka oss, förmedla även det som inte bara är vackert. Detta är lovvärt och det beror på min dagsform om jag kan ta till mig det. Jag är nog mera typen, som använder kulturen just för att slippa ifrån vardagens hemskheter. En tavla som skrämmer mig kan jag titta på och se, i bästa fall, vad konstnären vill visa oss. Men jag skulle väl aldrig komma på idén att hänga upp den hemma. Musik som skär sig i mina öron, kan vara aldrig så välkomponerad och spelad, jag stänger av den fortare än kvickt. En bok, som inte lyckas att fånga min uppmärksamhet, må vara välskriven och ett litterärt mästerverk. Om jag somnar efter en halv sida så har författaren skrivit den, i mina ögon, helt i onödan. Teater som inte lyfter är bortkastad tid. Nu är det lite klurigt när det gäller teater. Det kan vara en utomordentlig bra pjäs men dåliga skådespelare och tvärtom kan bra skådespelare just lyfta en medioker pjäs.
Kultur ska vara gott, det ska göra gott att uppleva den. Kultur ska ge min själ näring. Sen är det alltid en fråga om tycke och smak. Så må varje människa själv bestämma vad den anser vara kultur och använda sig av den efter eget huvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar