måndag 25 februari 2013

Fullmåne

I natt var det fullmåne! Igår kunde vi läsa en artikel i DN om att det faktum, att många tycker sig sova sämre när det är fullmåne, bara beror på folktro och skrock. Vetenskapsmännen tycker sig ha fått bevis för det! Man gör visserligen en mycket liten reservation för att vissa, särskilt känsliga människor, kan bli påverkade av fullmånen. 
Det må förhålla sig som det vill med vetenskapens rön, jag upplever i alla fall varje månad vid fullmåne att jag inte kan sova. Det är inte så, som vetenskapsmännen påstår, att jag vet att det är fullmåne och att jag av denna vetskap får en negativ förväntan och därför inte kan sova. Nej, i mitt fall ligger jag först sömnlös, läser, surfar på nätet, dricker varm mjölk och undrar vad som är fel på mig. Det är först en god stund senare som jag kommer på den goda idén att titta i almanackan för att då kunna konstatera att det är fullmåne. Efter att ha fått en förklaring till varför jag inte kan sova  somnar jag oftast och sover sedan gott resten av natten. 
Förklara det om ni kan! Jag kanske är en sådan där extra känslig typ?

1 kommentar:

  1. Jag tror jag vet/förstår vad du skriver om.
    Min bror är också så känslig för fullmåne.
    Han har svårt att sova och känna ro dessa nätter när månen är i "sitt esse".
    Jag undrade med min man om vi skulle ut och promenera i månskenet i gårkväll, men han var inta hågad.
    - Och vi sover som stockar oavsett om månen är full eller ej -

    SvaraRadera