måndag 18 mars 2013

Körsång

Igår eftermiddag åkte jag till Tveta kyrka för att vara med om en musikgudstjänst. En mycket fin och givande stund!
I natt, när jag låg vaken, funderade jag över vari skillnaden mellan körsång och körsång kan ligga.
Jag har upplevt mycket fin körsång i våra kyrkor och det har alltid varit väldigt proffsiga framträdanden. Ibland har man annonserat de tillfällen som musikgudstjänst, men det har alltid mest känts som  konserter. Igår var det verkligen en gudstjänst med körsång!
Jag försökte att kommer underfund med varför det kändes så annorlunda igår mot det jag har vant mig vid, här hos oss? Jag kom fram till att det var kantorns väl genomtänkta ord inför varje sång. Hon hade valt alla stycken med omsorg och kunde också lägga till några korta ord om de teologiska tankarna bakom varje stycke.
 Det var alltså där tyngdpunkten låg! Det var däri skillnaden låg!
Tack Anna Tallberg!

1 kommentar:

  1. Tack för en fin "glimt" av musikgudstjänsten.
    Men kära Karla, inte ska du ligga vaken om natten och grunna på musik.
    Då får du så gärna sova.

    Tack för din blogg!

    SvaraRadera