onsdag 28 mars 2012


Uppståndelse

När jag i mina samlingar med skolbarnen försöker att få barnen att fatta att det inte är Jesu död på korset vi firar när vi firar påsk utan att det är uppståndelsen som är själva poängen med festligheterna, märker jag att själva ordet uppståndelse är ett svårt ord. Jag avslutar alltid min samling med en typisk lärarfråga: "Nå, varför firar påsk?" Två svar vill jag gärna förmedla här. En liten flicka i årskurs ett svarade: "Han upplevde igen!" En annan (pojke den här gången) svarade: "Han blev upplivad!" Bägge svaren tycker jag är så träffande och även om begreppet Jesu uppståndelse beskriver rätt bra vad det handlar om, så tycker jag barnens svar säger mer. De är mer talande och väcker fler bilder inom mig.
Jag ser med spänning fram emot dagens samling och om jag får fler tolkningar av ordet uppståndelse.

2 kommentarer:

  1. Underbara barn.
    De vidgar perspektivet - och låter sin egen/barnens uppfattningsförmåga verbaliseras!

    God fortsättning och välsignelse i din undervisning.

    SvaraRadera
  2. Tack Gun-Britt! Dagens samling bjöd tyvärr inte på några nya tolkningar. Däremot visste barnen rätt mycket om det som hände under själva påsken. Tiden efteråt var de inte lika bevandrade i.

    SvaraRadera