söndag 19 augusti 2012

Skogens guld

Idag, när maken ska till doktorn, får jag gå ut i skogen med svamppåse och kniv. Annars är det hans stora passion och stolthet att komma hem med välfylld påse för att sedan kunna dela med sig till, släkt, vänner och grannar. Dessa gåvor är uppskattade, kan jag försäkra! Maken har liksom speciella kantarellögon och hittar därför mycket fler svampar än alla andra människor.

Jag tycker också om att plocka svamp, men rensningen efteråt skulle jag kunna vara utan. Det är samma med bärplockningen. Det är kul, ett tag, men att sedan bli sittande med alla bären som ska rensas är inte lika kul. Att koka sylt är däremot kul igen. Eller bara det att fylla frysen med skörden! Jag känner mig som ekorrarna på hösten, otroligt rik. Så man får väl se det som en utmaning, det där med rensningen. Belöningen kommer efteråt.


1 kommentar:

  1. Hoppas du haft tur i svampskogen och att ögonens färgskala var inställda åt det guldglänsande hållet.
    Tack för "pratstunden på chatten".
    Jag uppskattar din vänskap.

    Önskar er allt gott

    SvaraRadera